Work
Nieuws blog

Jouw high, zijn low | Drugscampagne

Het kan je niet ontgaan zijn: het drugsgeweld in Rotterdam. Dat neemt heftige vormen aan, zoals explosies in portieken en geweld op straat. Maar de gevolgen van drugscriminaliteit zijn breder dan dat. Denk maar aan jonge gasten die op school zouden moeten zitten, maar containers uithalen voor criminelen. Of aan drugsafval in de natuur of bewoners die na een incident de straat niet meer op durven.

Online commercials over drugs awareness in Rotterdam

Het concept ‘jouw high, zijn low’ werd ontwikkelt door 0to9. Rotterdammers die zo nu en dan een XTC-pil, een pinkje MDMA of een lijntje coke nemen, leggen niet zo snel de link met organiseerde criminaliteit in onze stad. Veel recreatieve drugsgebruikers zijn zich wel bewust van de gezondheidsrisico’s van drugsgebruik, maar velen leggen nog niet zo snel de link met de georganiseerde misdaad. En toch dragen zij bij aan deze golf van geweld. De uitdaging was om deze link duidelijk te maken, en het gesprek op gang te brengen rondom recreatief drugsgebruik en de gevolgen.

 

In de films leggen we telkens een verband tussen jouw high, en de low van mensen in de onderwereld. We zien een situatie te laten zien waarin iemand recreatief drugs wilt gebruiken, op een festival, een huisfeest of in de club. Op het moment nét voor dat hij/zij de drugs neemt, valt de camera letterlijk naar de keerzijde. We komen als kijker terecht in de wereld die schuil gaat achter die ene pil. 

Klant:

Gemeente Rotterdam

Reclamebureau:

0to9

Regisseur:

Geertje Kil

DOP:

Niels Barendregt

Category: